Społeczeństwo wiedzy

Według Petera Druckera społeczeństwa kapitalistyczne wchodzą dziś w fazę nowego ustroju społecznego, w którym o pozycji aktorów sceny gospodarczej decyduje wiedza, a nie kapitał. W grupie dużych korporacji w cień odchodzą wielcy posiadacze tacy jak Ford, Rothschild czy Poznański, a ich miejsce zajmują wielcy menedżerowie. W tychże firmach po stronie właścicielskiej przewagę uzyskują bezimienni drobni posiadacze reprezentowani przez instytucje zarządzające finansami takie jak banki fundusze emerytalne i fundusze powiernicze. Fakt, że wiedza staje się podstawowym zasobem firmy w zasadniczy sposób zmienia też stosunek pracodawca-pracobiorca, gdyż ten ostatni odchodząc z miejsca pracy zabiera za sobą najcenniejszą i najtrudniej odtwarzalną część warsztatu pracy, jakim jest jego osobista wiedza i doświadczenie. Więcej w artykule Społeczeństwo wiedzy.

Firmy epoki społeczeństwa wiedzy, nazywane firmami wiedzy, to organizacje o procesowej strukturze zarządzania, gdzie miejsce poleceń i nadzoru zastępują bilateralne umowy dostawca-odbiorca, gdzie rolę kanałów informacyjnych przejmują platformy informacyjne, a wirtualne rynki prognostyczne służą do podejmowania decyzji strategicznych.

Literaturę do wykładu stanowią rozdziały 1.3, 16, 17 i 22 mojej książki „Doktryna jakości — rzecz o skutecznym zarządzaniu”, która jest udostępniona w domenie publicznej od roku 2007.

Forma szkolenia: wykład
Czas trwania: 3h
Materiały dostarczane słuchaczom:

  1. Książka Moja książka "Doktryna jakości"
  2. Prezentacja (pobierz prezentację)

Polecana literatura uzupełniająca:

  1. Drucker Peter F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, tłum. G. Kranas, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999