Logogram strony

Myśliciel A.Rodin

Rozmiar tekstu

Mary Kay Cosmetics

Ocena użytkowników: 0 / 5

Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

Firma sprzedaje kosmetyki i świadczy usługi kosmetyczne na 30 rynkach świata. W roku 2007 osiągnęła 2,4 mld USD obrotu, a od czasu powstania w roku 1963 ma dwucyfrowe tempo rocznego wzrostu. W roku 2003 powstała filia polska.

Sprzedaż firmy jest w całości realizowana przez 1,8 mln niezależnych konsultantek kosmetycznych zorganizowanych w strukturę, którą nazwę piramidą mentoringowa. Jest to rodzaj znanej z innych firm piramidy sprzedażowej, wyróżnia się jednak położeniem nacisku na funkcję mentoringu, jaką pełni każda konsultantka wyższego poziomu w stosunku do swoich podopiecznych niższego poziomu. Na tę strukturę, w kolejności od najniższego do najwyższego poziomu, składają się następujące stanowiska:

  1. Niezależna konsultantka kosmetyczna
  2. Starsza konsultantka kosmetyczna; 1-2 konsultantki w zespole
  3. Gwiazda rekrutacji; 3-4 konsultantki w zespole
  4. Lider zespołu: 5-7 aktywnych konsultantek w zespole
  5. Przyszła dyrektor sprzedaży; co najmniej 8 aktywnych konsultantek
  6. Niezależna dyrektor sprzedaży
  7. Starsza dyrektor sprzedaży; 1-2 dyrektorów pierwszego pokolenia
  8. Przyszła naczelna dyrektor sprzedaży; 3-4 dyrektorów pierwszego pokolenia
  9. Naczelna dyrektor sprzedaży: 5-7 dyrektorów pierwszego pokolenia
  10. Główna dyrektor sprzedaży: 8 dyrektorów pierwszego pokolenia
  11. Niezależna krajowa dyrektor sprzedaży

Wszystkie konsultantki kupują od firmy produkty, a otrzymują szkolenie i wsparcie organizacyjne. Począwszy do Gwiazdy Rekrutacji firma wypłaca prowizję od sprzedaży podopiecznych oraz sprzedaży własnej konsultantki.

Nikt nie ma nad sobą szefa, a gradacja stanowisk wskazuje, kto kogo wspiera wiedzą i doświadczeniem. Jest to więc gradacja mentorów. Mentorzy nie są szefami — w żaden sposób nie decydują o działaniach swoich podopiecznych.

Oto co pisze o firmie jedna z polskich konsultantek:

Dzięki tym prostym zasadom, nie ma tu sztucznej hierarchii, autokratyzmu, kija i marchewki czy innych negatywnych zachowań, które często pojawiają się w korporacjach, lub mniejszych firmach.

Szacunek, jaki mają dyrektor u konsultantek, bierze się z ich pracy, bo bycie dyrektorem w Mary Kay, to bycie liderem, a nie menadżerem. Ponadto każda dyrektor przeszła wcześniej drogę konsultantki i dokładnie wie, jak dobrze prowadzić swoich ludzi, z kolei konsultantka wiedząc o tym darzy ją szczerym szacunkiem i zaufaniem, bo wie, że ona poradziła sobie z tym, co teraz jest jej drogą.

Więcej o firmie na www.marykay.pl