Można inaczej Andrzej Jacek Blikle

                                                                                                                                 

 

 

 

Narodziny gwiazdy

Rozmiar tekstu

Andrzej Blikle, Dwa zagadnienia współczesnego marketingu; 24 cze 2010

STRATEGIE CENOWE

Istnieją trzy strategie kształtowania cen:

  • Pasywna: cena = koszt + marża zysku
  • Reaktywna: wezmę, ile dadzą
  • Proaktywna: kształtuję rynek

Najczęściej stosowaną, bo najprostszą, ale też i stanowczo najgorszą jest strategia pierwsza. Najlepszą, choć mało znaną i daleką od oczywistości jest strategia trzecia. I wcale nie polega ona na tym, by zmanipulować klienta dostarczając mu nieprawdziwych informacji, działając na podświadomość, czy też mówiąc półprawdę. Taka strategia jest nieuczciwa i nią w ogóle nie warto się zajmować.

Wykład poświęcę strategii trzeciej, a materiał do niego zaczerpnąłem z dwóch bestsellerów: Robert J. Dolan i Hermann Simon, Power Pricing — How Managing Price Transforms the Bottom Line, The Free Press, New York 1996 oraz Thomas T. Nagle i Reed K. Holden, The strategy and tactics of pricing — a guide to profitable decision making, Prentice Hall Marketing Series 2002

Prezentacja do pobrania

Artykuł do pobrania

 

JAK POWSTAJĄ MARKI IKONY

Najlepiej chyba znanym przykładem marki-ikony jest legendarny motocykl Harley-Dawidson. Innymi, nawet bardziej znanymi, choć może już mniej legendarnymi, są np. Coca-Cola i Marlboro. Na wykładzie opowiem o tym jak powstają marki-ikony i co różni je od innych marek. Oprę się na dogłębnym badaniu tego zjawiska przedstawionym w książce Duglas B. Holt, How Brands Become Icons, Harvard Business School Press 2004

Prezentacja do pobrania

Artykuł do pobrania