W centrum Bombaju wielu drobnych urzędników nie stać na codzienny posiłek w restauracji. Powstała więc firma Dabbawala Inc., która przygotowuje tanie posiłki (5 $ miesięcznie) i dostarcza je każdemu do miejsca pracy. Posiłki są przygotowywane na przedmieściach, gdzie nie trzeba płacić wysokiego czynszu. Następnie w pojemnikach zwanych dabba są dostarczane do klientów przez indywidualnych doręczycieli zwanych dabbawala. Dziennie roznoszonych jest 200 tysięcy dabba.
Firma nie dysponuje żadną strukturą informatyczną, a poziom analfabetyzmu wśród pracowników wynosi 85 procent. Logistyka dostaw opiera się na języku kodów (cyfry, litery, symbole i kolory), którymi adresowane są poszczególne pojemniki. Kod określa dostawcę pojemnika (dabbawala), docelową stację oraz adres odbiorcy, a także priorytet dostawy.
Drugim elementem logistyki jest precyzyjnie pomyślane wykorzystanie sieci kolejowych (niektórzy dabbawala przebywają nawet 100 km dziennie). O ósmej rano dabbawala dostarczają pojemniki na kolej (każdy po 30-40 sztuk), w pociągu pojemniki są sortowane, by na każdej stacji wyładować właściwe, skąd zabierają je kurierzy docierający do klientów przy pomocy rowerów i wózków. Po południu pojemniki wędrują tą samą drogą w odwrotnym kierunku. Do adresatów nie dociera tylko jeden na 16 milionów pojemników; jeden na dwa miesiące. Za taką jakość pracy firma otrzymała w roku 1998 certyfikat Six Sigma.
Synchronizacja pracy poszczególnych dabbala opiera się nie na nadzorze przełożonych, ale na współpracy tych, którzy przekazują sobie pojemniki. Ceniona jest sprawność fizyczna, oddanie pracy, punktualność i towarzyskość. Mile widziane jest też pochodzenie z pewnej wioski położonej o cztery godziny od Bombaju. Wszyscy dabbawala pochodzą z ludu Marathi, mówią tym samym językiem i wyznają te same wartości. Dabbawala są indywidualnymi przedsiębiorcami. Muszą zainwestować w co najmniej dwa rowery, drewnianą skrzynkę i firmowy strój. Muszą też opłacić składkę w związku zawodowym.
W zespole dabbawala nie ma szefów, ale są specjalni pracownicy, zwani mukhadam, których zadaniem jest „usuwanie zacięć”. Na przykład, gdy któryś jadący na rowerze dabbawala ulegnie wypadkowi, mukhadam zgłasza ten fakt do sekretarza stowarzyszenia, który załatwia formalności policyjne, a on sam dostarcza przesyłkę.
Od roku 2003 firma dysponuje już witryną internetową oraz przyjmuje zamówienia również przez SMS.
W systematyce As One firma odpowiada archetypowi Kapitana i Drużyny.
Nazwa firmy: Andrzej Blikle Doradca
Nr telefonu: +48 607 456 918
e-adres: andrzej.blikle@moznainaczej.com.pl
NIP 525 12 84 084