Firma Toyota, jeden z największych na świecie i najbardziej szanowanych producentów samochodów, jest jednocześnie od wielu dziesięcioleci liderem zastosowań TQM. W firmie wypracowano własną metodologię pracy znaną dziś jako Droga Toyoty (ang. The Toyota Way). W największym skrócie można powiedzieć, że składają się na nią wszystkie zasady szczupłego zarządzania opisane w artykule Szczupłe zarządzanie plus przywództwo w stylu Toyoty opisane w książce Droga Toyoty do lean leadership.
Droga Toyoty = Szczupłe zarządzanie + Przywództwo w stylu Toyoty
Przywództwo w stylu Toyoty jest bardzo zbliżone do przywództwa partnerskiego, o którym piszę w rozdziale 6 „Doktryny jakości” (patrz Moja książka "Doktryna jakości"). Zobaczmy jak autorzy książki „Droga Toyoty do lean leadeship” widzą różnice pomiędzy przywództwem w stylu Toyoty a przywództwem tradycyjnym.
Przywództwo tradycyjne |
Przywództwo w stylu Toyoty |
Charyzmatyczny lider na przedzie zespołu. Dumny i zwycięski bohater. |
Lider wśród członków zespołu nieustannie doskonalący siebie i innych. Pokorny i otwarty na naukę. |
Skupiony na awansie osobistym i szybkim wspinaniu się po szczeblach kariery. |
Skupiony na osiągnięciu mistrzostwa. Pogłębianie i poszerzanie wiedzy oraz zakresu odpowiedzialności. |
Czerpie nauki od mentora. |
Czerpie nauki z częstych spacerów do gemba. |
Zatrudnia jedynie najlepszych. Poszukuje gwiazd. Eliminuje najgorszych. |
Wspiera ludzi w rozwoju. Wierzy, że zła to firma, która wymaga gwiazd, aby funkcjonować. |
Osiąga cele za pomocą ludzi. |
Pracuje nad rozwojem ludzi. |
Reprezentuje transakcyjne podejście do firmy: „Co ja z tego będę miał?” |
Jest zaangażowany w sprawy firmy: „Jak możemy wspólnie dokonać czegoś wielkiego?” |
Kontrola, kary i nagrody stosowane w zależności od indywidualnie osiąganych wyników. |
Spacer do gemba w celu ustalenia dystansu pomiędzy stanem obecnym a założonym celem oraz wspierania wykonawców procesu. Koordynacja zadań w duchu hoshin kanri. |
Wyznaczanie podwładnym celów do osiągnięcia w stylu MBO. |
Posłużenie się metodą hoshin kanri w celu wspólnego z zespołem ustalenia celów i planu ich osiągnięcia. |
Brak zaufania. Osiąganie celów przez stałą kontrolę, kary i nagrody. |
Zaufanie jako jedna z podstawowych wartości. Osiąganie celów przez ciągłe doskonalenie i rozwój. |
Zarządzanie na podstawie danych liczbowych. |
Dogłębne zrozumienie procesu dzięki wizytom w gemba. |
W tym kontekście warto przytoczyć pochodzącą z 2010 roku wypowiedź Akio Toyody, twórcy sukcesu firmy Toyota:
Zdałem sobie sprawę, że czasami nasi ludzie mieszali cele i środki. Celem Toyoty jest służyć społeczeństwu poprzez produkcję samochodów. Środkiem do osiągnięcia tego celu jest zwiększanie sprzedaży, abyśmy mieli zasoby do kolejnych inwestycji. Lecz jeżeli sprzedaż i zysk przesłoni ten nadrzędny cel, zejdziemy na manowce.
Nazwa firmy: Andrzej Blikle Doradca
Nr telefonu: +48 607 456 918
e-adres: andrzej.blikle@moznainaczej.com.pl
NIP 525 12 84 084