Można inaczej Andrzej Jacek Blikle

                                                                                                                                 

 

 

 

Narodziny gwiazdy

Rozmiar tekstu

Wykłady wprowadzające do projektu Lingua

Wykłady wprowadzające do Projektu Lingua zostały przygotowane i wygłoszone na forum jego zespołu. Poniżej znajduje się lista tych wykładów uporządkowana w kolejności chronologicznej. Poza streszczeniami wykładów zawiera ona liki do pobrania prezentacji i odsłuchania nagrań video.

Wprowadzenie do idei projektu

Ponieważ pierwsze spotkanie grupy Lingua nie było nagrywane, podaję poniżej linki do dwóch moich krótkich wykładów i jednej rozmowy poświęconych idei i filozofii projektu.

  • krótkie video-zaproszenie do projektu (ca. 4 min.) Zobacz.
  • nieco pełniejsze video-zaproszenie do projektu (ca. 24 min.) Zobacz.
  • rozmowa o projekcie ze scrum-masterem (ca. 55 min) Zobacz

2025 01 25 O technicznych fundamentach projektu

W wykładzie pokazuję na bardzo prostych przykładach dwie metody stanowiące fundament projektu:

  1. Metodę takiego projektowania języka programowania, aby istniała dla niego semantyka denotacyjna. Język jest projektowany w kolejności odwrotnej w stosunku do zwyczajowej, a mianowicie od denotacji do składni.
  2. Metodę konstruowania programów dającą gwarancję, że programy są funkcyjnie poprawne. Narzędzia dla takiej metody można zbudować dla języków mających semantyki denotacyjne.

2025 02 01 Podstawowe założenia o projekcie oraz trzy pierwsze warstwy denotacyjne

Wykład zaczyna się od sformułowania podstawowych założeń technicznych o języku Lingua, np. że jest silnie utypowiony, a następnie omawiam trzy pierwsze denotacyjne warstwy (algebry) języka:

  1. rodzaje danych, na których nasze programy będą operować, i ich konstruktory,
  2. typy danych rozumiane jako niezależne byty matematyczne i ich konstruktory,
  3. dane utypowione rozumiane jako pary składające się z danej i jej typu i ich konstruktory.

Dane utypowione stanowią szczególną kategorię elementów zwanych "wartościami". Będą one przypisywane zmiennym przy ich inicjalizacji oraz generowane przez wyrażenia w wyniku ich wykonywania.

 

Projekt Lingua