Można inaczej Andrzej Jacek Blikle

                                                                                                                                 

 

 

 

Narodziny gwiazdy

Rozmiar tekstu

Droga do Sukcesu: trzy całodniowe kursy

Spośród oferowanych przeze mnie szkoleń opisanych na niniejszej witrynie, ułożyłem trzy jednodniowe kursy, które w całości nazwałem Drogą do Sukcesu:

  1. Droga do turkusu:
    • na czym polega turkusowa samoorganizacja i dlaczego jest taka skuteczna,
    • jak komunikować się z ludźmi, by budować nimi dobre, przyjazne relacje,
    • jak motywować, by nie demotywować – jak sprawić, aby nam się chciało chcieć.
  2. Droga do jakości:
    • co to jest zarządzanie jakością (TQM) i jak je skutecznie realizować,
    • jak podejmować trafne decyzje w sytuacjach losowych,
    • co to jest model procesowy organizacji i jak go wdrożyć.
  3. Droga do rynku:
    • jak zaprojektować optymalne polityki cenowe wykorzystujące potencjał rynku,
    • na czym polega sztuka sprzedaży w ujęciu Briana Tracy,
    • czym są marki ikony i jak je budować.

Każdy z tych kursów rozpoczyna się i kończy warsztatem komunikacyjnym. Klikając w tytuły kursów można pobrać ich konspekty w wersji PDF.

Do współpracy zapraszam zarówno organizacje, które chciałby zorganizować któryś z kursów dla swoich pracowników, jak i te, które były gotowe zorganizować wspólnie ze mną szkolenie otwarte. Proszę pisać do mnie na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Wykłady wprowadzające do projektu Lingua

Wykłady wprowadzające do Projektu Lingua zostały przygotowane i wygłoszone na forum jego zespołu. Poniżej znajduje się lista tych wykładów uporządkowana w kolejności chronologicznej. Poza streszczeniami wykładów zawiera ona liki do pobrania prezentacji i odsłuchania nagrań video.

Wprowadzenie do idei projektu

Ponieważ pierwsze spotkanie grupy Lingua nie było nagrywane, podaję poniżej linki do dwóch moich krótkich wykładów i jednej rozmowy poświęconych idei i filozofii projektu.

  • krótkie video-zaproszenie do projektu (ca. 4 min.) Zobacz.
  • nieco pełniejsze video-zaproszenie do projektu (ca. 24 min.) Zobacz.
  • rozmowa o projekcie ze scrum-masterem (ca. 55 min) Zobacz

2025 01 25 O technicznych fundamentach projektu

W wykładzie pokazuję na bardzo prostych przykładach dwie metody stanowiące fundament projektu:

  1. Metodę takiego projektowania języka programowania, aby istniała dla niego semantyka denotacyjna. Język jest projektowany w kolejności odwrotnej w stosunku do zwyczajowej, a mianowicie od denotacji do składni.
  2. Metodę konstruowania programów dającą gwarancję, że programy są funkcyjnie poprawne. Narzędzia dla takiej metody można zbudować dla języków mających semantyki denotacyjne.

2025 02 01 Podstawowe założenia o projekcie oraz trzy pierwsze warstwy denotacyjne

Wykład zaczyna się od sformułowania podstawowych założeń technicznych o języku Lingua, np. że jest silnie utypowiony, a następnie omawiam trzy pierwsze denotacyjne warstwy (algebry) języka:

  1. rodzaje danych, na których nasze programy będą operować, i ich konstruktory,
  2. typy danych rozumiane jako niezależne byty matematyczne i ich konstruktory,
  3. dane utypowione rozumiane jako pary składające się z danej i jej typu i ich konstruktory.

Dane utypowione stanowią szczególną kategorię elementów zwanych "wartościami". Będą one przypisywane zmiennym przy ich inicjalizacji oraz generowane przez wyrażenia w wyniku ich wykonywania.

 

What makes our approach different from the others?

Historically, the ideas of denotational engineering emerged from the early works of A. Blikle, A.Blikle with A. Mazurkiewicz, and A.Blikle with A. Tarlecki. In turn, these works followed various approaches in this or another way. Below, we give credit to the authors that we have followed:

  • generative grammars of N. Chomsky,
  • denotational semantics of D. Scott’s and Ch. Strachey’s,
  • C.A.R Hoare’s logic of programs,
  • E. Dijkstra’s total correctness of programs and the derivation of correct programs,
  • many-sorted algebras in computer science by J. A Goguen, J.W, Thatcher, E. G. Wagner and J. B. Wright,
  • three-valued propositional calculus of J. McCarthy,
  • abstract errors in program’s semantics originally introduced by Joe Goguen, and later also investigated from a perspective of a Hoare’s logic by J. V. Tucker and J. I. Zucker.

The main differences between our approach and other approaches to denotational semantics and program correctness are the following:

In the field of programming language design:

  • our denotational models are based on set theory rather than D. Scott’s and Ch. Strachey reflexive domains,
  • the denotations of programs are state-to-state functions rather than continuation-to-continuation,
  • denotations are developed in the first place, and syntax is derived from them later; the process of the derivation of syntax is highly algorithmizable,
  • the idea of a colloquial syntax allows making syntax user-friendly without damaging mathematical rigor,
  • our denotational models include:
  • error-detection mechanisms supported by three-valued boolean expressions and predicates, 
  • objects and classes,
  • SQL databases,
  • simple Petri nets concurrency.

In the field of correct program development:

  • the soundness of program construction rules is proved on the grounds of a denotation semantics of the involved language,
  • the use of three-valued predicates enriches Dijkstra’s total correctness approach by a clean-termination property.

Jac Jakubowski - Dialog międzypokoleniowy, 10 października 2024

Zajęcie się dialogiem międzypokoleniowym jest skoncentrowaniem uwagi na najczulszym punkcie zmiany świata na lepsze. Mam tu na myśli dialog, w którym młodzi ludzie mogą w oparciu o dorosłych wzrastać, mieć poczucie wpływu, bycia słuchanym i słyszanym. To ważne także dla starszych pokoleń. Możemy od młodych uczyć się innej perspektywy, sposobu patrzenia na świat. Możemy uczyć się świata nowych technologii, procesów zachodzących w INTERNECIE,  nieuchronnego zanurzenia w globalizacji.

W dialogi najistotniejsze jest… uważne słuchanie. Empatyczny kontakt, szacunek, umiejętność decentracji, czyli "wchodzenia w buty" innego człowieka. To także sztuka czerpania satysfakcji z dawania czegoś z siebie, dzielenia swoją wiedzą, doświadczeniem, uwagą, a nie z bycia ważniejszym, tym na górze.

W czasie naszego spotkania skorzystaliśmy z zasobów KOALICJI NA RZECZ DIALOGU MIĘDZYPOKOLENIOWEGO. Są w niej ludzie działający w międzynarodowych i lokalnych organizacjach pozarządowych, alternatywnych szkołach i projektach realizowanych w szkołach publicznych. Są ludzie pracujący w małych firmach, dużych korporacjach, działający w ruchach ekologicznych. Mamy też animatorów specjalizujących się w aktywizacji środowiska lokalnego, tworzących innowacje i start'upy. Są młodzi, ludzie średnim wieku i seniorzy.

Na KONWERSATORIUM popracowaliśmy też warsztatowo w oparciu o Metodologię TRUE (Trening Rozwoju Uważności Empatycznej).

Zobacz zapis video

prof. Robert Kozielski, I-Sukces w czasach paradoksów, niestabilności i postprawdy

Wskaźnik dynamiki zmian tzw. „Global Disruption Index”, który uwzględnia zmiany ekonomiczne, społeczne, geopolityczne, klimatyczne czy technologiczne, wzrósł od roku 2017 do 2022 o 200%. Dla porównania ten sam wskaźnik wzrósł w latach 2011 – 2016 o 4%. W efekcie połowa organizacji współcześnie nie jest w stanie przetrwać dłużej niż dekadę, tylko 15% funkcjonuje na rynku dłużej niż 30 lat, a 5% dłużej niż 50 lat, a średni czas życia współczesnych organizacji to ok. 12 lat.

Co decyduje współcześnie o sukcesie w czasach postprawdy, niestabilności i wielu paradoksów. Co sprawia, że organizacje wygrywają w czasach dominacji sztucznej inteligencji, metaverse, blockchain, technologii kwantowych itp. Co łączy organizacje zwinne, uczące się, turkusowe? Na te i inne pytania będziemy próbowali znaleźć odpowiedź podczas spotkania w dniu 18 stycznia 2024 r.

Poniżej znajdują się łącza do zapisów wideo naszego spotkania. Ponieważ w czasie tego spotkania nastąpiła w moim domu przerwa w zasilaniu energetycznym, zapis został przerwany. Jednak spotkanie trwało nadal, a po powrocie do niego ponownie włączyłem nagrywanie. Stąd spotkanie jest nagrane w dwóch plikach, a część pomiędzy nimi została niestety utracona.

Nagranie cz.1

Nagranie cz.2

 

Podkategorie

RSS