Można inaczej Andrzej Jacek Blikle

                                                                                                                                 

 

 

 

Narodziny gwiazdy

Rozmiar tekstu

Jeffrey K. Liker, Gary L. Convis, Droga Toyoty do lean leadership, MT Biznes 2012

Książkę Likera i Convisa miałem zamiar jedynie przekartkować — tak „dla porządku” — bo przecież menedżerskie idee Toyoty są mi dobrze znane. Zabrałem ją więc na siłownię, gdzie czytuję książki zawodowe pedałując na rowerze. Okazało się jednak, że książka mnie wciągnęła. Mimo że ze ściśle technicznego punktu widzenia nie odkryła przede mną wielu nowości, to jednak jej klimat okazał się nadzwyczaj inspirujący. Dobrze jest bowiem przeczytać, w jaki sposób idee TQM — nadal przecież nie do końca zaakceptowane przez wielu twardogłowych „praktyków” — pozwoliły firmie Toyota stać się największą, najbardziej poważaną i uzyskującą najwyższe marże na świecie firmą samochodową. To absolutnie wyjątkowy sukces, bo przecież najczęściej „największy” wcale nie kojarzy się ani z wysokimi marżami, ani ze szczególnym szacunkiem.

Nie będę pisał w tym miejscu, co zawiera książka, bo o tym można przeczytać w artykule Droga Toyoty do jakości. Dodam więc jedynie, że książka ma niemal powieściowy styl, gdyż praktycznie składa się ze zbioru mininowel opisujących dziesiątki przypadków pochodzących głownie z historii firmy Toyota. Dla czytelnika poszukującego zwartego wykładu narzędzi, styl ten może być nieco zbyt rozwlekły, jednakże jego główną wartością jest inspiracja, której dostarcza, w jakże trudnym do opanowania obszarze przywództwa w stylu Toyoty.