Ostatnio karierę w świecie innowacyjnego biznesu robi idea znana pod angielską nazwą Design management. Trudno o jej dobry polski odpowiednik, bo „design” to po polsku „projekt”, a tu nie chodzi o projekt w sensie angielskiego „project”, ale właśnie „design” co oznacza formę graficzną, rysunek przedmiotu, jego kształt… Design management tłumaczy się więc jako Zarządzanie innowacją. Taką właśnie nazwę mają podyplomowe studia oferowane przez Uniwersytet SWPS w Poznaniu. Change by Design jest poświęcone właśnie tej idei.
Zarządzanie innowacją, to przede wszystkim zarządzanie w kontekście tworzenia nowego produktu, choć słowo „zarządzanie” nie powinno być rozumiane w jego XX-wiecznym sensie jako rozdawanie zadań, a następnie ich egzekwowanie. Tu chodzi raczej o tworzenie przestrzeni do rozwoju, wymiany myśli i związanych z tym synergii pomysłów i idei. Innego znaczenia nabiera też słowo „produkt”. To już nie jedynie przedmiot materialny, a nawet nie pozamaterialna usługa, to przestrzeń aktywności przyszłego użytkownika produktu. Ta przestrzeń ma być przyjazna, inspirująca, ma szanować w równej mierze człowieka jak i naszą planetę. A oto kilka wybranych myśli z książki Browna i Katza (wolne tłumaczenie moje):
Warto też przyjrzeć się przykładom wyzwań, jakim powinno sprostać zarządzanie innowacją:
Czym więc jest zarządzanie innowacją? Jak stworzyć przestrzeń dla twórców posługujących się tą metodą? Najkrócej rzecz ujmując, potrzeba na to organizacji kreatywnej i otwartej na kreatywność. Na przykład takiej, jaką Frederic Laloux nazywa organizacją turkusową.
Nazwa firmy: Andrzej Blikle Doradca
Nr telefonu: +48 607 456 918
e-adres: andrzej.blikle@moznainaczej.com.pl
NIP 525 12 84 084