W jednej ze swoich książek Daniel Goleman, twórca hasła „inteligencja emocjonalna” napisał: W 80% katastrof samolotowych piloci popełniają błędy, którym można byłoby zapobiec, gdyby załoga pracowała bardziej harmonijnie. Przez bardziej harmonijną pracę Goleman rozumiał umiejętność komunikowania się członków zespołu w sposób pozbawiony lęku i oporów wywołanych różnicą stanowisk.
Aby taka współpraca była możliwa konieczne jest wcześniejsze wytworzenie w zespole pozytywnych relacji pomiędzy jego członkami, a to z kolei wymaga opanowania przez zespół umiejętności składających się na inteligencję emocjonalną: asertywny dialog i asertywna dyskusja, rozstrzyganie konfliktów metodą wygrał-wygrał, umiejętność prowadzenia rozmów w sytuacjach konfrontacyjnych itp. Jak stwierdził w trzydziestoletnich badaniach Instytut Gallupa, w trakcie których przebadano 2 mln pracowników różnych firm, tzw. iloraz inteligencji nie ma statystycznego wpływu na osobiste kariery ludzi, ma natomiast taki wpływ, i to bardzo wyraźny, poziom inteligencji emocjonalnej.
Literaturę do wykładu stanowi rozdział 9 mojej książki „Doktryna jakości — rzecz o skutecznym zarządzaniu”, która jest udostępniona w domenie publicznej od roku 2007.
Forma szkolenia: wykład
Czas trwania: 1,5h + dyskusja
Udostępniane materiały:
książka Moja książka "Doktryna jakości"
prezentacja (pobierz prezentację)
prezentacja rozszerzona o budowanie relacji (pobierz prezentację)
Działanie na rynku globalnym zmusza firmy do stałego dokonywania transformacji zarówno w zakresie operacyjnym jak i zarządczym. Transformacje, jak każde zmiany, często prowadzą do zjawiska stresu, który nie tylko uniemożliwia wydajną pracę, ale czyni człowieka nieszczęśliwym i może być przyczyną wielu chorób. W wykładzie są omówione podstawowe zasady walki ze stresem, a także metody prowadzenia treningów antystresowych.
Forma szkolenia: wykład
Czas trwania: 1h
Udostępniane materiały:
Prezentacja (pobierz prezentację)
Polecana literatura uzupełniająca:
Doświadczenia realizatorów dużych projektów pokazują, że większość projektów przekracza zarówno planowany czas realizacji, jak i planowany budżet. Dla przykładu, w pewnej grupie projektów poświęconych budowie systemów informatycznych o łącznej wartości 250 mld USD, 88% projektów przekroczyło planowany czas realizacji lub budżet, średnie przekroczenie planowanych kosztów wyniosło 189%, a średnie przekroczenie czasu realizacji wyniosło 222%.
Teoria ograniczeń Goldratta (theory of constrains, skr. TOC) stanowi przełom w zakresie wiedzy i praktyki zarządzania projektami. Dzięki jej zastosowaniu udaje się nie tylko dotrzymywać terminów realizacji projektów, ale też bardzo poważnie skracać czas ich realizacji (30 do 50 procent) oraz sprawiać, że realizacje nie przekraczają planowanych budżetów. Wiele spektakularnych przykładów takich osiągnięć opisano w literaturze przedmiotu. Na gruncie polskim przykładem może być zintegrowanie około 100 spółek branży energetycznej w jedną firmę Polska Grupa Energetyczna i wprowadzenie tej firmy na Warszawską Giełdę Papierów Wartościowych. Zadanie to zostało wykonane w rekordowo krótkim czasie.
Sieci Petriego to dobrze znany w informatyce model opisywania systemów współbieżnych, a więc takich, w których wiele działań odbywa się równocześnie, a poszczególne działania ubiegają się o dostęp do wspólnych lecz ograniczonych zasobów. Zastosowanie sieci Petriego do modelu Goldratta otwiera kolejne horyzonty w metodologii zarządzania projektami.
W trakcie wykładu przedstawiam podstawowe zasady teorii ograniczeń w języku teorii sieci Petriego. Od słuchaczy nie oczekuję żadnej wstępnej znajomości tej tematyki.
Forma szkolenia: wykład
Czas trwania: 3h
Udostępniane materiały:
tekst wykładu (pobierz tekst)
prezentacja (pobierz prezentację)
Polecana literatura uzupełniająca:
Źródeł swoich porażek zarządy firm upatrują najczęściej w przyczynach leżących poza nimi: zła koniunktura gospodarcza, wrogie działania konkurencji, brak pieniędzy na rozwój, leniwi i nieuczciwi pracownicy. Tymczasem, jak pokazały badania Instytutu Gallupa, o których piszę w artykule Dlaczego jedne firmy odnoszą sukces, a inne nie, źródeł sukcesu firmy należy przede wszystkim poszukiwać w niej samej, a mówiąc dokładniej, w pozytywnych relacjach pomiędzy firmą a jej pracownikami wszystkich szczebli. Do tego — na co z kolei wskazywał Edwards Deming, współtwórca gospodarczego sukcesu Japonii lat 1980. (patrz Firma XXI wieku) — dochodzą jeszcze zarządzanie jakością, procesowa struktura organizacyjna i zarządzanie wiedzą. W ostatnich latach dołącza do tych metod zarządzanie finansami bez budżetów kontraktowych.
W wykładzie opowiadam w sposób skondensowany na czym polegają wymienione wyżej paradygmaty.
Literaturę do wykładu stanowią rozdziały 7, 11, 17, 18, 19 i 23 mojej książki „Doktryna jakości — rzecz o skutecznym zarządzaniu”, która jest udostępniona w domenie publicznej od roku 2007.
Forma szkolenia: wykład
Czas trwania: 1,5 - 2 h
Udostępniane materiały:
Książka Moja książka "Doktryna jakości"
Prezentacja (pobierz prezentację)
Zarządzanie kompleksową jakością (ang. Total Quality Management, skr. TQM), jest powszechnie uznawane za źródło sukcesu japońskiej gospodarki lat 1980. W największym skrócie polega ono na doskonaleniu wszystkiego, przez wszystkich i nieustannie. Tajemnica sukcesu tej metody leży w bardzo szerokim rozumieniu słowa „wszystkiego”, obejmuje ono bowiem nie tylko produkt końcowy, ale wszystko co do niego prowadzi, a więc surowce i składniki, narzędzia i procesy, organizację firmy i nade wszystko społeczne środowisko pracy. Innymi słowy uznaje się, że nie ma innej drogi do doskonalenia produktu końcowego, jak przez doskonalenie wszystkiego co składa się na firmę wytwarzającą ten produkt. Oczywiście produktem może być też usługa i to zupełnie dowolnego rodzaju. TQM znajduje dziś zastosowanie nie tylko we wszystkich rodzajach działalności gospodarczych, ale też w oświacie, służbie zdrowia, organizacjach rządowych i pozarządowych, armii i policji. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule Doktryna jakości.
Wykład jest poświęcony podstawowym zasadom TQM oraz wiążącym się z nimi nowym paradygmatom zarządzania: rozróżnienie pomiędzy jakością i wartością produktu, partnerstwo w miejsce nakazów i kontroli, koła jakości, archetypy menadżerskie, śmiertelne choroby firmy według Edwardsa Deminga. Ilekroć prowadzę kurs zarządzania jakością (np. w formule MBA), jest to wykład, od którego zaczynam.
Literaturę do wykładu stanowią rozdziały 1 i 2 mojej książki „Doktryna jakości — rzecz o skutecznym zarządzaniu”, która jest udostępniona w domenie publicznej od roku 2007.
Do pobrania jest również prezentacja, która jednak może się nieco różnić od przedstawionej na wykładzie, gdyż nieustannie coś w niej zmieniam i dodaję.
Forma szkolenia: wykład
Czas trwania: 2h + dyskusja
Udostępniane materiały:
książka Moja książka "Doktryna jakości"
prezentacja (pobierz prezentację)
Nazwa firmy: Andrzej Blikle Doradca
Nr telefonu: +48 607 456 918
e-adres: andrzej.blikle@moznainaczej.com.pl
NIP 525 12 84 084