Turkusowa rewolucja idzie przez świat. Od kiedy na początku tego roku zacząłem o niej opowiadać, spotykam coraz więcej firm, które tak już zarządzają od lat, choć jak bohater Moliera nie wiedziały, że mówią prozą.
Przedstawiona w książce Frederica Laloux „Pracować inaczej” idea firmy turkusowej nie jest w zasadzie nowa, jednak jej sugestywne nazwanie, przekonywający opis i analiza przypadków spowodowały, że nabrała zupełnie nowej dynamiki. Okazało się też, że turkusowe organizacje (bo nie tylko firmy) istnieją i doskonale sobie radzą. Co więcej, większość z nich powstała spontanicznie, bez odwoływania się do jakichkolwiek wzorców i na wiele lat przez ukazaniem się książki Laloux. Ich założyciele postawili sobie za cel stworzenie miejsca pracy, do którego ludzie będą przychodzić z radością. Miejsca, w którym praca nada sens ich życiu, pozwoli działać zgodnie z ich systemem wartości, stworzy pole do kreatywności i rozwoju.
Któż by nie chciał pracować w takim miejscu? Pewnie wszyscy. Dlaczego więc ogromna większość firm i organizacji jest całkiem inna? W mojej ocenie istnieją po temu dwa powody.
Po pierwsze, dość powszechnym jest przekonanie, że firma zbudowana na turkusowych zasadach nie będzie zarabiać pieniędzy. Że to luksus, na który stać jedynie bogatych. Okazuje się jednak, że to nieprawda. Tak zorganizowane firmy radzą sobie znacznie lepiej niż ich siostry oparte na braku zaufania, przemocy, hierarchii kierowników, kiju i marchewce.
Po drugie, choć turkusowa filozofia wyraża się prostymi słowami, jej wdrożenie w życie bynajmniej prostym nie jest, a już szczególnym wyzwaniem jest transformacja tradycyjnej organizacji do modelu turkusowego.Dlatego II wydanie mojej książki (już dostępniej w wersji cyfrowej) postanowiłem zatytułować „Doktryna jakości — rzecz o turkusowej samoorganizacji”. O samej idei można też przeczytać na stronie Artykuły - turkus. Postanowiłem też program konwersatorium w bieżącym roku akademickim zorganizować wokół idei turkusu. Pierwsze spotkanie poświęcę wprowadzeniu w zasady turkusowych organizacji, a także drodze do ich wdrożenia. Dla wielu naszych bywalców nie będą to myśli nowe, choć pokazane z nieco innej perspektywy. Mam jednak nadzieję zainteresować nimi nowych adeptów tej fascynującej intelektualnej i biznesowej przygody.
Nazwa firmy: Andrzej Blikle Doradca
Nr telefonu: +48 607 456 918
e-adres: andrzej.blikle@moznainaczej.com.pl
NIP 525 12 84 084