Można inaczej Andrzej Jacek Blikle

                                                                                                                                 

 

 

 

Narodziny gwiazdy

Rozmiar tekstu

Prof. Marlena Plebańska Edukacja przyszłości czyli w jakim kierunku powinny ewoluować szkoły? 9 listopada 2017

Na przestrzeni rozwoju ludzkości możemy zidentyfikować trzy rodzaje instytucji, które w najmniejszym stopniu uległy ewolucji — sa? to: kościoły, więzienia i szkoły. Wszystkie oparte o silną hierarchię i podporządkowanie, nie dające przestrzeni na organiczny rozwój, opresyjne i odtwórcze. Dzisiaj, w dobie gospodarki opartej na wiedzy, automatyzacji i rewolucji przemysłowej 4.0 kluczowe jest, aby szkoła pomagała jak najlepiej odnaleźć się uczniom, a co za tym idzie całemu społeczeństwu we współczesnych realiach.

Jeśli chcemy zrobić´ krok w przyszłość i wejść na wyższy poziom rozwoju ludzkiej cywilizacji, świadomości i współpracy, powinniśmy przede wszystkim skupić się na wsparciu sektora edukacyjnego w tej dziejowej transformacji. To właśnie w szkołach najbardziej potrzebny jest postęp. To w szkołach zamknięta jest dzisiaj nasza wspólna przyszłość. To tam znajduje się klucz do zrównoważonego rozwoju, dbania o dobro wspólne, budowania globalnego społeczeństwa opartego o współpracę i empatię.

Pora wymyślić edukację na nowo. Czy wiemy, jakie kompetencje są kluczowe z perspektywy jutra? Tak — wskazuje je m.in. raport “Future Work Skills 2020”. Są to przede wszystkim kompetencje społeczne i technologiczne — tzw. “human touch” — głęboko humanistyczne wykorzystanie technologii dla dobra nas wszystkich i naszej planety. Czy wiemy w jaki sposób przekształcić szkoły, żeby służyły rozwijaniu tych kompetencji? Tak — wiemy. Jest wiele przykładów placówek edukacyjnych, które już dziś starają się odpowiadać na potrzeby jutra, również w Polsce. Zapraszamy do poznania tych najlepszych praktyk i przyjrzenia się prototypowi Szkoły Jutra!

Do pobrania wyniki mojego najnowszego badania, które prowadziłam z ramienia Wydziału Pedagogicznego  Uniwersytetu Warszawskiego na największej do tej pory próbie badawczej w Polsce 100 tys respondentów. Badanie poświęcone zostało diagnozie stanu cyfryzacji polskich szkół i było prowadzone we współpracy z partnerem technologicznym firmą Librus. Pobierz.