-
Utworzono: czwartek, 15 styczeń 2015 13:52
-
Poprawiono: niedziela, 19 maj 2019 07:24
-
Odsłony: 14285
W moim przekonaniu firmy XXI wieku będą się charakteryzować pięcioma niżej wymienionymi atrybutami. I nie jest to żadna futurologia, bo wszystkie te atrybuty zostały już gdzieś wdrożone i wszędzie, gdzie tak się stało przyniosły wymierne korzyści biznesowe.
- Droga do jakości wiedzie nie przez usuwanie wadliwych z produktów (statystyczna kontrola jakości), ale przez usuwanie źródeł powstawania wad.
- Narzędzia motywacyjne nie są oparte na zasadzie kija i marchewki — premie, prowizje i bonusy dla posłusznych oraz kary dla opornych — ale na motywacji godnościowej odwołującej do dumy i radości z wykonywanej pracy.
- Zarządzanie finansami nie dokonuje się przy pomocy budżetów będących kontraktami do zrealizowania, ale jest oparte na dynamicznie aktualizowanych prognozach budżetowych służących do podążania za stale zmieniającym się rynkiem.
- Struktura zarządcza nie przypomina armijnej hierarchii władzy: prezes, wiceprezesi, dyrektorzy, kierownicy, pracownicy szeregowi, ale jest oparta na strukturze procesowej i bilateralnych relacjach klient-dostawca.
- Komunikacja wewnątrz firmy nie ogranicza się wykorzystania kanałów komunikacyjnych typu nadawca-odbiorca, ale jest uzupełniona przez platformy komunikacyjne.
Więcej na ten temat można przeczytać w moim artykule Firma XXI wieku, a jeszcze więcej w mojej książce "Doktryna jakości", która w praktyce jest cała poświęcona temu tematowi.
Prezentacja do pobrania